Innoveren in de zorg met Google Glass bij Argos Zorggroep

26 januari 2016

Cliënten blijven langer thuis wonen en dat betekent meer zorg op afstand. Maar hoe houd je deze zorg efficiënt en professioneel en de kosten beheersbaar? En hoe kun je de steeds zwaarder belaste mantelzorger effectief ondersteunen? Google Glass is het antwoord!

Na een aantal keer swipen met haar vinger langs het touch pad van de Glass, heeft Fabiënne van den Bosch, projectverpleegkundige bij Argos Zorggroep, contact met de wondspecialist. "Wil je met mij meekijken om de voortgang van de wondgenezing te bespreken?" vraagt ze. Fabiënne behandelt de wond van Mw. de Vries terwijl de specialist live meekijkt op zijn tablet en Fabiënne tips geeft en de genezing beoordeelt. Ondertussen heeft Fabiënne haar handen vrij om de wond te verzorgen. Niet alleen Fabiënne, maar ook Mw. de Vries is blij: ze is snel geholpen door een vertrouwd gezicht.

Gebruiksvriendelijke applicatie
De toepassingsmogelijkheden van de Glass zijn bijzonder geschikt voor de zorg. De huidige versie biedt alle benodigde functionaliteiten, alleen een veilige en gebruiksvriendelijke applicatie om deze te benutten ontbrak. Maar niet lang meer... In het project Glazz bundelen Argos Zorggroep en 1Minuut Zorginnovatie hun krachten en werken zij samen aan de applicatie Genzõ die de Glass geschikt maakt voor gebruik in de zorg. Het project wordt gesubsidieerd door DSW en gecontroleerd door de NZa.

Voor en door de zorg!
Martijn de Groot, oprichter van 1Minuut Zorginnovatie en lid van projectteam Glazz, vertelt: "Mijn rol in het projectteam is het ontwikkelen en verbeteren van Genzõ. Uniek aan dit project is het directe contact met de werkvloer. Dagelijks praat ik met medewerkers en mantelzorgers over hun ervaringen met Genzõ en de Glass. Op basis hiervan voer ik direct verbeteringen door in de software. Zo ontwikkelen we een applicatie voor en door de zorg." Yoeri van Oosterhout, projectverpleegkundige bij Argos Zorggroep, knikt instemmend: "Het is heel prettig om zo direct met elkaar samen te werken. Als er problemen zijn met de Glass of Genzõ, lost Martijn het snel weer op."

500 zorgmomenten
Er zijn al meer dan 500 zorgmomenten uitgevoerd met de Glass en de eerste bevindingen zijn positief: "Het inzetten van de Glass levert veel tijdswinst op. Een second opinion van bijvoorbeeld een arts had eerder veel voeten in de aarde. De huisarts kon in de meeste gevallen pas later op de dag, of zelfs later in de week, langskomen. Nu zetten we de Glass op, bellen we hiermee de specialist of arts op zijn of haar tablet en hebben we direct contact. Ook kunnen we mantelzorgers ondersteunen wanneer zij kleine zorghandelingen, zoals stomazorg, verrichten. Via de Glass kijken we mee en geven we instructie en tips op afstand. Zo stellen we mantelzorgers in staat de zorg in eigen regie te houden en niet altijd afhankelijk te zijn van wanneer de thuiszorg komt." vertelt Yoeri.

Ook intramuraal
Argos Zorggroep zet de Glass ook intramuraal in. In De Tweemaster in Maassluis was er, met name in de nacht, een tekort aan ambulant verpleegkundigen. Met de Glass kunnen medewerkers van De Tweemaster een beroep doen op de ambulant verpleegkundige in het nabij gelegen Geriatrisch centrum DrieMaasHave. Ook tijdens de wondronde heeft de Glass zich nuttig bewezen: de ervaring leerde dat cliënten het niet prettig vinden als er vier onbekende medewerkers rond het bed een wond bekijken. Dankzij de Glass staat een vertrouwd gezicht aan het bed van de cliënt en kijken collega's op afstand mee via de Glass. Zij leggen de bevindingen direct vast in de rapportage.

Voldoende aandacht
Ook cliënten en mantelzorgers zijn enthousiast. Mw. van der Velde, een van de cliënten die deelneemt aan het project, vertelt: "Ik vind aandacht en gezelligheid belangrijk en ik was bang dat de bril op den duur de mens zou vervangen. Dit is gelukkig niet zo, er is voldoende aandacht en juist dankzij de Glass krijg ik vaak dezelfde medewerkers over de vloer. Dit vind ik prettig, want je bouwt toch sneller een band op met een vertrouwd gezicht. " Ook meneer Terlouw, die als mantelzorger van zijn vrouw deelneemt aan het project, is positief verrast door de mogelijkheden: "Mijn vrouw houdt er niet van als er vreemden over de vloer komen. Dankzij de Glass kan ik haar stoma verzorgen en kan ik altijd een verpleegkundige bereiken die met mij meekijkt als dat nodig is terwijl ik de zorg uitvoer. De eenvoud van de bediening van de Glass verraste mij, hij reageert zelfs op je stem!"

Expertise delen 
Ook buiten de grenzen van Argos Zorggroep ziet Yoeri een toekomst voor de Glass: "Bij Argos Zorggroep werken gedragsconsulenten die via de Glass live mee kunnen kijken met een mantelzorger. Bijvoorbeeld in een situatie waarin iemand met dementie onbegrepen gedrag vertoond. Dankzij deze beelden kunnen zij goed observeren en de mantelzorger direct tips en adviezen geven. Dit kunnen we gebruiken binnen Argos Zorggroep, maar de Glass biedt ook de mogelijkheid om deze expertise buiten de grenzen van onze organisatie te delen. Zo maken we kennis altijd en overal beschikbaar, een mooi streven voor de toekomst!"

Glazz volgen?
Bent u benieuwd naar de nieuwste ontwikkelingen rondom Glazz? Volg dan de gelijknamige Facebookpagina! Vanaf eind januari is het project Glazz ook te vinden in het CareTechLab van Hogeschool Utrecht, Faculteit Gezondheidszorg aan de Heidelberglaan 7 in Utrecht.

Bron: Capitize VVT



Agenda

Op dit moment zijn er geen evenementen gepland dus houdt u onze agenda in de gaten.