‘SOwhAt!’: Seksuele opvoeding 3.0

27 januari 2016

In 2014 is het participatieproject 'SOwhAt!' van start gegaan naar aanleiding van de verontrustende resultaten uit het GGD-rapport Zuid Limburg "Seks onder je 25e" dat in 2012 is uitgebracht. Het project heeft als doel de seksuele gezondheid van (Zuid-Limburgse) jongeren te bevorderen.

Dat is natuurlijk geen makkelijke uitdaging. In de afgelopen anderhalf jaar hebben de

participerende partners (zoals communicatiebedrijf Yongbloed en ontwikkelaar Basecamp Games) de krachten gebundeld met experts en de doelgroep tijdens verschillende kennis- en themasessies. Hierin werden alle relevante aspecten binnen het thema onder de loep genomen om zo een gezamenlijk vertrekpunt te creëren en tot nieuwe inzichten te komen en aan te sluiten bij de situaties, wensen en behoeften van jongeren.

Uit deze samenwerking is dan ook een mooi en verfrissend product gekomen. Het SOwhAt!-product bestaat uit vier onderdelen die op elkaar zijn afgestemd en zodoende versterken. Het gaat om een applied game , een spelles (interactief theaterstuk), de samenwerking van (lokale) relevante partijen en productmanagement. De insteek van SOwhAt! is het makkelijk bespreekbaar en toegankelijk maken van seksualiteit in zijn geheel. Seks hoort voornamelijk een fijne en leuke ervaring te zijn.


Een succesvolle pilot
Afgelopen november is SOwhAt! succesvol getest bij circa 120 jongeren. De respons van zowel de leerlingen als docenten (en mentoren) waren achteraf meer dan positief. Met name de aandacht voor seksuele diversiteit, de vorm en het gevoelsaspect (binnen seksualiteit) werden als sterktepunten gezien. SOwhAt! bereikt de jongeren doordat het aansluit bij hun interesses en belangrijker nog: er wordt dezelfde taal gesproken. En daar is, volgens de jongeren en docenten, behoefte aan.

Wat nu?
Daarnaast is het SOwhAt!-product zodanig opgebouwd dat het gemeentes en middelbare scholen ontzorgt in hun verantwoordelijkheid om seksuele opvoeding aan te bieden aan jongeren. De ambitie is dan ook om SOwhAt! onderdeel te maken van het jaarlijkse curriculum van middelbare scholen. Momenteel is er nog veel werk aan de winkel en wordt nog gezocht naar mogelijkheden en partners om SOwhAt! door te ontwikkelen en aan te bieden bij de gemeenten (en dus scholen).

Onder de 8 experts behoren: GGDzl, Traject, COC, IFMSA, JONGR, JNL, Cecile Cremer en Yongbloed Ontwikkelaars van de productonderdelen: Basecamp Games (applied game) & SoAP (spelles)


Bij interesse of voor meer informatie neem contact op met Basecamp Games (info@basecampgames.com)



Agenda

Op dit moment zijn er geen evenementen gepland dus houdt u onze agenda in de gaten.