Wat is omega 3 en op welke voordelen kan je rekenen?

Steeds meer mensen kiezen er in de supermarkt voor om zich even te verdiepen in de verschillende stoffen die voorkomen in de producten die ze kopen. Wanneer ook jij dit doet zal je kunnen vaststellen dat verschillende stoffen vaak terugkeren. Neem nu bijvoorbeeld omega 3. Voor deze vetzuren geldt dat je ze bijvoorbeeld aantreft in niet alleen boter, maar ook in vis. Voor het merendeel van de mensen geldt dat ze wel al eens hebben gehoord over omega 3, maar dat ze zich eigenlijk niet helemaal bewust zijn van de voordelen waar deze stof voor kan zorgen. Geldt dat ook voor jou? Dan kan het de moeite waard zijn om je even in de onderstaande voordelen te verdiepen!

Wat is omega 3 precies?

We kunnen omega 3 het best omschrijven als gunstige, meervoudige en onverzadigde vetzuren. De bekendste van allemaal zijn ongetwijfeld de zogenaamde plantaardige ALA en de visvetzuren EPA en DHA. Voor ALA geldt dat je ze in het bijzonder terug kan vinden in plantaardige oliën. Denk hierbij dan bijvoorbeeld aan lijnzaadolie en aan walnoten en aan zeewier. Je treft ze bovendien eveneens aan in avocado en in groene bladgroente. Voor EPA en DHA geldt dan weer dat je ze op hun beurt voornamelijk zal aantreffen in bijvoorbeeld vis-, schaal- en schelpdieren. Ben je op zoek naar voedingswaren die rijk zijn aan de meeste visvetzuren? Dan kan je daarvoor kijken in de richting van (vette) vis zoals bijvoorbeeld haring, zalm en sardines.

Voor het menselijk lichaam geldt dat ze ook zelf in staat is om een beperkte hoeveelheid aan EPA en DHA aan te maken. Dit gebeurt in de praktijk uit ALA. Echter is de hoeveelheid die ze aanmaakt niet voldoende. Omwille van het feit dat het lichaam zelf niet over de mogelijkheid beschikt om ALA aan te maken dien je er dan ook steeds voor te zorgen dat je zelf voldoende vetzuur binnen kan krijgen vanuit je voeding. Op deze manier kan je er in één klap voor zorgen dat je niet alleen voldoende ALA, maar ook voldoende EPA en DHA binnenkrijgt. Bijgevolg zal je lichaam op deze manier ook kunnen beschikken over een afdoende hoeveelheid omega 3.

Wat zijn de voordelen?

In de praktijk wordt er door heel wat gezondheid experten sterk aangeraden om toe te zien op de inname van een afdoende hoeveelheid omega 3-vetzuren. Dit niet in het minst omdat deze stof een niet onbelangrijke bescherming zou voorzien tegen hart- en vaataandoeningen. Bovendien is het zo dat dit er eveneens bekend om staat een gunstige impact te hebben op ons zicht en op onze hersenen. Niet in het minst aan zwangere vrouwen wordt sterk aangeraden om vis te eten. Bijzondere aandacht zou tijdens de zwangerschap bovendien ook moeten uitgaan naar de inname van het visvetzuur DHA. In het bijzonder voor vrouwen die van plan zijn om borstvoeding te geven wordt dit sterk aangeraden.

Charlotte Labee – Voor meer brain balance en breininspiratie!

Het gunstige effect dat omega 3 kan hebben op onze gezondheid zorgt ervoor dat de Gezondheidsraad een bepaalde hoeveelheid van deze stof heeft aangeraden. Het gaat hierbij om een hoeveelheid van 200 milligram voor volwassene per dag. Dat lijkt misschien veel, maar dat is het niet. Eén keer per week vis eten kan dan ook in de praktijk reeds voldoende zijn om aan deze vereiste hoeveelheid te kunnen voldoen. Haal je dit uiteindelijk toch niet? Dan zou je ervoor kunnen kiezen om bijvoorbeeld gebruik te gaan maken van:

●        Visoliecapsules;

●        Visolie;

●        Algenolie;

Alle bovenstaande alternatieven staan er om bekend rijk te zijn aan zowel EPA als DHA. De omega 3 die je aantreft in algenolie staat er bovendien om bekend rechtstreeks uit de algen te worden gewonnen. Hoe het ook zij, een afdoende hoeveelheid aan omega 3 in je voedingsschema opnemen is in de praktijk zeker en vast de moeite meer dan waard te noemen.

Berichten gemaakt 13

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde berichten

Type je zoekwoorden hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk ESC om te annuleren.

Terug naar boven